Je bent hier:

Geld verdienen als schrijver – hoe doe je dat? 5 tips

Geld verdienen als schrijver is moeilijk

Toen ik als schrijver begon, in 1996 (slik), ging alles vanzelf. De uitgeverij had me aangenomen, ik werd als ‘de debutant’ gepresenteerd, alle kranten schreven een (vriendelijke) recensie, alle boekhandels kochten het boek in en voldoende lezers namen het boek mee naar huis… Dat was dus, inderdaad, 1996. Zonder ergens bij na te denken, verdiende ik voldoende geld. Misschien was het voor mij, als schrijfster, wel een erg gespreid bedje – dat geef ik toe. Maar fijn was het wel!

Tegenwoordig is het wel anders voor schrijvers zoals ik, en de schrijvers die mijn klanten zijn die hun  eigen boek publiceren… In de Volkskrant stond afgelopen weekend een artikel dat veel stof deed opwaaien. Kijk, op de foto: dit is ongeveer – grofweg – hoe de kosten normaal gesproken worden verdeeld als je een boek koopt.
(Blog gaat verder onder de foto.)

In de Volkskrant verscheen het artikel met als titel: Wie verdient wat aan de verkoop van een boek? ‘In Nederland kan een schrijver nauwelijks van de pen leven’

Ten eerste: bij uitgeverij Adnan verdien je het bedrag van de schrijver én uitgever als je je eigen boek publiceert

Voor mij werd ten eerste goed zichtbaar dat we – zoals ik al wist – onze klanten een prachtig royalty-percentage uitkeren over hun verkochte boeken via CB, Centraal Boekhuis. Namelijk 20% voor softcover en zelfs 25% royalty voor hardcover: dat van de schrijver én de uitgever.

Ten tweede: wij verkopen onze boeken zoveel mogelijk zelf aan onze lezers

Zoals je in de afbeelding ziet, gaat ongeveer de helft van de kosten naar de boekhandelaar. Nu is dat geen probleem… als je een samenwerking hebt met de betreffende boekhandel. Maar zoals in het bijbehorende artikel van de Volkskrant al staat, sturen boekhandelaren vaak meteen de dag na een presentatie alle onverkochte boeken terug. Wat mij betreft; ik heb nog altijd de boekhandelaar op mijn netvlies die met de schoenen op tafel een, totaal ander, boek zat te lezen en na afloop 40% van de verkoop in de zak stak. Hij stak – dat stak…

Zelf verkopen heeft als voordeel dat je een vriendelijk kaartje kunt toevoegen, maar vooral dat je sneller uit de kosten bent! Mijn advies is dus: alléén via een boekhandel verkopen als deze winkelier jouw boeken steunt en erin gelooft.

Ten derde: lees mijn boek ‘Zo word je een (zelf)uitgever’

Even serieus: neem het totale overzicht tot je en lees mijn boek ‘Zo word je een (zelf)uitgever’. Wees niet degene die meteen (te) dure redactie inkoopt, of die in haar word-document de boel gaat zitten opmaken. Dat heeft totaal geen zin… Je hebt de uren gestoken in het schrijven van jouw boek, dus steun nu jouw verhaal tot en met de publicatie. Zorg dat het er goed en professioneel uitziet en niet onbelangrijk: maak een plan voor promotie en verkoop! Hier vind je alle informatie over zelf je boeken uitgeven.
(Blog gaat verder onder de foto.)

Als uitgever van je eigen boeken moet je alles zelf regelen rond de publicatie

 

Ten vierde: probeer je lezers te bereiken (en neem daarvoor de tijd)

Er komt een boek van de drukker en jij, de schrijver, staat erbij te juichen. En dan gebeurt er… niets. Als je je hebt laten misleiden door de uitzonderingen, waarbij de verkoop om middernacht een stormachtig succes is (Harry Potter), of waarbij mensen uren reizen om de auteur live te zien (diverse), dan kom je bedrogen uit. Meestal gebeurt er niets… De mensen in je omgeving zijn blij voor je en lezen je eerste boek. Misschien ook nog wel je tweede. Daarna ben je aan de leesgoden overgeleverd.

Ik heb klanten gekend die zeiden dat het verkopen van hun boek ongemakkelijk voor ze was en die er niets aan deden. Zij bleven met honderden exemplaren zitten. Je moet er moeite voor doen. Het verkopen van je boek kost tegenwoordig net zoveel werk als het schrijven!

Ten vijfde: gebruik voor je boeken de constructie ‘win-win of geen akkoord’

Als iemand je wel als gastspreker wil boeken, maar geen geld wil betalen – neem dan niet zomaar je verlies. Het is erg vermoeiend en zelfs deprimerend als jij parels voor de zwijnen moet uitdelen. En geloof me; er zijn heeeeel veeeeel mensen die het ‘op zich’ prima vinden dat jij je in het zweet werkt terwijl zij niets hoeven te doen. Dat hou je niet vol… Er moet een win-win-constructie zijn, en anders kun je het beter niet doen.

Je kunt in mijn ogen, als normale schrijver die ‘gewoon’ heel goede boeken schrijft, het beste denken aan de lange termijn. Hou je dit vol en ook in goede (mentale) gezondheid? Meestal betekent het dat je samenwerking zoekt met mensen die jou als gelijkwaardige partner beschouwen. Kun jij gratis verschijnen als er geen boek van je wordt verkocht? Voel je je er goed bij en word je er blij van? Dan kun je het doen.

Zo niet, dan moet je op zoek naar andere middelen om toekomstige lezers te vinden. Dat lukt het beste, als je zo min mogelijk geld kwijt bent aan ‘samenwerkende partners’ die eigenlijk vooral gratis mee willen reizen op jouw avontuur…

 

Wil je op de hoogte blijven van mijn boeken en workshops? Volg me dan op sociale media en schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Liefs,
Nanda Roep