Je bent hier:

Ik sluit de onderwijsperiode af

Update onderwijs

Wat #onderwijs betreft: na twee jaar sluit ik deze zomer (2023) mijn onderwijsperiode af. Ik heb veel geleerd, eigenlijk kon ik het ook best goed – als ik even zo onbescheiden mag zijn 🙂 – maar ik ga voorlopig toch als ondernemer verder.

Er komen zulke gave dingen aan. Ook het bedrijf van Silvester kan mijn hulp gebruiken, en er zijn mijn eigen plannen…

Toch was het erg leuk en de afgelopen periode heeft me een serie van 3 (taal)boeken voor onderwijs opgeleverd, die het goed doet! (3e deel komt in 2024)

Alles bij elkaar een heel zinvolle periode. Ik wil iedereen bedanken die mij de mogelijkheid heeft gegeven! Het was buitengewoon leerzaam!

#totziens #eindeupdate

 

Creatief onderwijs

Het boek ‘Creatief schrijven met de klas!’ bleek al een schot in de roos. Veel leerkrachten willen het wel, maar áls ze al tijd hebben gevonden om iets creatiefs te doen, waar halen ze dan de onderwerpen vandaan? Het moet allemaal worden voorbereid… Door de ervaring die ik opdeed, zag ik hóé weinig tijd er soms is.
Daarom is het boek ‘Creatief schrijven met de klas!’ opgezet als een handboek. Je kunt het simpelweg openslaan en de betreffende opdracht laten uitvoeren. Het kan met de hand worden geschreven of op een laptop. Tip: In mijn werk als invaldocent heb ik de gratis downloads altijd geprint bij me. Zo heb ik snel ‘strafwerk’ kunnen meegeven als iemand eruit werd gestuurd, maar zo heb ik óók altijd extra werk bij me, voor de leerlingen die wel willen, maar door de rest misschien worden opgehouden. Als ik het zelf mag zeggen (wij van wc-eend…): dit is behoorlijk ideaal! (Schouderklopje aan mezelf: ‘Goed gedaan, Nanda!’)

Naar het boek: Creatief schrijven met de klas!

Spelenderwijs slimmer

Wat ik vervolgens óók zag – met dank aan de vele onderwijsinstellingen die mij toegang gaven om als invaller mee te mogen lopen –, was dat niet alle leerlingen ideeën hebben. Soms is een steuntje in de rug handig. Ik realiseerde me dat ik altijd begin met taalspelletjes. Zo leer ik de kinderen/leerlingen/studenten kennen.

Via een simpel taalspel dat je vindt op blz. 16, ‘De eerste letter van alle namen’, kan ik bovendien een snelle scan maken van de taalvaardigheden in de klas. Bij één van mijn opdrachtgevers haalde ik er in het eerste kwartier (!) een student uit die laaggeletterd was. Hoe kon het, dat het niet eerder was opgemerkt? Het bleek te gaan om een NT2-student die recht had gehad op extra taalhulp. Opdat iedereen de hulp krijgt die nodig is, zijn taalspelletjes hard nodig!

Het lijkt vooral vrolijk en bedacht voor plezier – dat geeft het ook veel. Maar het blijkt ook gewoon nodig en leerzaam. Binnenkort verschijnt het boek. Opnieuw is het een handboek dat je gemakkelijk in je tas steekt. Je kunt het ieder moment openslaan en hop, je bent al begonnen. Veel plezier!!

Naar het boek: Taalspellen voor de klas!