Je bent hier:

Mini-project (gratis) voor Leesplezier

Mini-project (gratis) voor Leesplezier

 

25 jaar geleden

Toen ik 25 jaar geleden (!) begon als kinderboekenschrijfster, werd ik meteen veel door scholen geboekt voor een schrijversbezoek. Iedereen was altijd enthousiast, ik ook, we lazen en we zongen en ik antwoordde een paar vragen. Superleuk!
Inmiddels begrijp ik dat mijn start als schrijfster zich heeft afgespeeld in een periode van hoogconjunctuur als het gaat om leesonderwijs, bibliotheken, leesplezier… Ik stuurde zelfs afmaak-verhalen en afmaak-toneelscripts, die de leerkrachten gewoonlijk hadden gebruikt voor leuke, vrolijke lessen – aan mij presenteerden ze hun resultaten.

 

Hoe het misging met leesplezier…

Gaandeweg heb ik het zien veranderen. Er was de opkomst van video en gaming, maar er was ook de toenemende drukte in de agenda’s van leerkrachten.
In deze periode ging in door verschillende stadia van reactie:

  1. Eerst was ik enthousiast om mee te doen met de hobby’s van de kinderen: ik leerde video’s maken en ik vroeg naar hun game-ervaringen. In het begin had ik niet in de gaten dat de leesontwikkeling in gevaar kon komen.
  2. Daarna was ik geïrriteerd als leerkrachten ‘huiswerk’ gingen nakijken tijdens een schrijversbezoek, of als ze – steeds gemakkelijker – aangaven dat ze zich niet op een schrijver hadden voorbereid. Er was gaandeweg ook steeds minder schaamte, want het ging gewoon niet allemaal meer.
  3. Nog wat later, kreeg ik met de leerkrachten te doen. Wie propte hun agenda’s zó vol dat ze niet meer konden lezen met hun leerlingen? Inmiddels had ik aardig was gestreste juffen ontmoet en gesproken. In één geval was ik als schrijfster ingehuurd, maar heb ik tijdens het uur geholpen met het maken van een verdeellijst van de taken voor een schooldiner. (Gelukkig heeft mijn boekenserie Plaza Patatta veel recepten, de kinderen hebben die zelf gemaakt en ik kreeg foto’s van een fantastisch geslaagde activiteit.)
  4. Tot slot kwamen er de onderzoeksresultaten. Tegenwoordig komt zo’n 10 procent van de kinderen met een te laag leesniveau van de basisschool. Tegen de tijd dat zij 17 jaar zijn, is het opgelopen tot 24%. Een kwart van de kinderen kan amper meekomen in de maatschappij, vanwege de slechte leesvaardigheid. Zij lopen verhoogde kans om in de armoede terecht te komen.

 

Ik zag het niet aankomen

Nu weet ik wel dat ik, als schrijfster zijnde, hier weinig aan heb kunnen doen. Ik heb me steeds beter aangepast aan de leefsituatie van de kinderen, ik heb gezorgd voor niet té dikke boeken (voor de moeilijke lezers), waar je toch veel afleveringen van kunt lezen (voor de snelle lezers).

Maar toch voel ik me verantwoordelijk… Ik heb het niet zien aankomen, zoals zoveel mensen niet. Misschien had ik strenger moeten zijn – al heb ik een schrijversbezoek nooit aangevlogen als een verkleedpartij, en ik heb mijn bezoek ook niet besteed om te knutselen. (Ik bood wel voldoende mogelijkheden om dat allemaal ná mijn bezoek te doen.)

Nee, ze moesten van mij lézen. Ik weet niet hoeveel boekingen dat mij misschien heeft gekost… Mijn houding hierin werd aangejaagd door ‘Lona het wondermeisje’, haha, een stripfiguur waar ik als kind over las.
Een professor vraagt haar: ‘Wil je deze taart of wil je dit bakboek?’
Lona antwoordt, wijs als zij is: ‘De taart ziet er lekker uit, maar met het boek kan ik er zelf nog veel meer maken!’

Ik zal eens kijken of ik ergens nog een plaatje van deze jeugdheld kan opsnorren… 😉
Ja, kijk! Lona het Wondermeisje, oftewel: mijn rolmodel! ;))
Blog gaat verder onder de foto…

 

 

En nu?

Nu probeer ik te ontzorgen

Als schrijfster zijnde, heb ik me nu eigen gemaakt hoe een leerkracht met de kinderen door de dagen kan. (Dat was nog een hele klus, want mijn hele leven was ik erop getraind geweest om creatieve bursts te volgen, maar nu moest het allemaal binnen één lesuur, voor alle kinderen – en veeel meer praktische bezwaren! Maar: het is gelukt!)

Ik kan de werkdruk niet verlagen, maar ik kan er wel voor zorgen dat de voorbereidingen voor een schrijversbezoek gemakkelijk en vrolijk worden gedaan.

Wanneer kinderen zijn voorbereid, zijn ze ook tig keer enthousiaster – maak er gerust 50x van. Tegenwoordig weten we niet of een bezoek online of persoonlijk zal zijn. Voor een online-bezoek maakt het helemaal een wereld van verschil of kinderen al hebben kennisgemaakt met je werk.
Nu hoeft niemand zich daarvoor in het zweet te werken. Ik heb een gratis mini-project ontwikkeld, waarbij elke klas vrolijk en moeiteloos door de voorbereidingen gaat. Bij een schrijversbezoek van mij krijg je nu dit gratis mini-project. Alle kinderen zullen extra enthousiast zijn over het thema.

In dit project:

  • 3 Lesmomenten (inplannen naar keuze)
  • Videolessen
  • Downloads voor klassengesprek
  • Downloads voor taalspel
  • Downloads voor het schrijven van een eigen verhaal

Kijk hier de eerste video van het project!

Hoe kom ik aan dit gratis project?

Iedereen mag het gratis project doen – maar ik ben nog steeds streng. Of liever gezegd: ik ben wéér streng. De kinderen moeten lezen. De school moet het leesonderwijs aandacht geven. Dus de regel is geworden: je krijgt het gratis bij een schrijversbezoek van Nanda Roep. (Denk aan Lona het Wondermeisje. We willen weten wat wijsheid is!)

Op die manier kan het mini-project ook werkelijk haar wonderwerk verrichten. Dat is: blije kinderen, tevreden leerkrachten en een gelukkig toekomst voor iedereen!

Veel leesplezier! x

Waar kan ik een schrijversbezoek regelen?

Je mag me altijd een mailtje sturen, dan loods ik je erdoorheen. Je kunt ook rechtstreeks een account aanmaken bij De Schrijverscentrale, dan wordt je meteen door de goede mensen geholpen. Een schrijversbezoek is niet duur, iedere school kan het gemakkelijk betalen. Kinderen hebben er maandenlang profijt van.