Waarschuwing bij het opdoen van boekenkennis
Waarschuwing bij het opdoen van boekenkennis
Ik heb gemerkt dat mijn boek ‘Publiceer jezelf’ werkelijk de goede handleiding is die ik voor ogen had toen ik het schreef. Dat is heel fijn! Toch wil ik nu graag een waarschuwing toevoegen. Want ik merk dat sommige lezers na het boek zo enthousiast zijn geworden dat ze zich een boekenprofessional voelen. Voor hen wil ik graag een waarschuwing plaatsen: dat je de boekenkennis hebt, maakt je (helaas) nog geen professionele, ervaren uitvoerder.
Iedereen kan zijn boek uitgeven
In mijn boek ‘Publiceer jezelf’ betoog ik dat íéder boek de moeite waard is om gepubliceerd te worden. Daar sta ik helemaal achter, vooral nu het in deze digitale tijden voor iedereen mogelijk is geworden.
Het is belangrijk om je altijd te blijven bedenken wat je eigenlijk aan de lezer biedt. Gaat het om een interessante geschiedenis, een bijzondere ervaring en een vernieuwend inzicht? Is het, kortom, voor mensen buiten jouw persoonlijke kring de moeite waard om jouw teksten tot zich te nemen? In dat geval: publiceer alsjeblieft, wat een ander er ook van zegt! Je mag ook contact opnemen met ons, bij Uitgeverij Adnan, we helpen je graag.
Bekijk jezelf met een kritische blik
Als blijkt dat er interesse is ontstaan waardoor je een boek wilt publiceren, is dat erg leuk. Mooi. Geweldig. Je kunt je blogs, columns, manuscript of korte verhalen verzamelen en bundelen tot een boek! In mijn boek ‘Publiceer jezelf’ geef ik je de complete handleiding en ik vertel je alles waar je aan moet denken.
Maar let op: dat betekent niet dat je – bijvoorbeeld – ineens een goede vormgever bent geworden. Als je nooit in de wereld van de beeldtaal hebt gewerkt, heb je niet ineens feeling gekregen voor het kiezen een goed beeldmerk. Niet voor niets studeren mensen daar jaren op…
Wees ambitieus en hou je doel voor ogen
Bij het begeleiden van aspirant-schrijvers merk ik dat het opgedane enthousiasme een drijfveer is, maar dat het ook een valkuil kan zijn. Sommigen hebben ‘een goed gevoel’ bij een afbeelding, maar dat hoeft helaas niet te betekenen dat het ook een afbeelding is van professionele kwaliteit. Om die reden voel ik me nu toch geneigd om een disclaimer bij mijn eigen boek te schrijven: Dat je alle ins en outs nu weet, geeft je (helaas) nog niet het inzicht van een vormgever, of de ervaring van een redacteur.
Hoe gebruik ik de kennis uit het boek?
Dankzij ‘Publiceer jezelf’ weet je nu precies waar je aan moet denken: opmaak, beeldtaal, redactie en correctie – deze voorbeelden stippen alleen nog maar de productie van je verhaal aan. (Zie ook de cursus ‘Publiceer jezelf’, onderaan deze blog zie je de verschillende hoofdstukken.)
Hoe gebruik je nu de kennis die je hebt opgedaan? Kijk – graag – naar waar je zelf ervaren in bent en gebruik dat. Maar durf ook uit handen te geven waar je geen weet van hebt. Vraag advies aan een professional: Wat zou jij doen?
Als die een antwoord geeft dat je niet had verwacht en dat je misschien niet meteen begrijpt, gebruik dan ajb toch het advies van de professional. Hou niet vast aan je eigen ‘gevoel’. Alleen op die manier kun je beter uitkomen dan wanneer je alles zelf in handen houdt. En later, wanneer je ervaring hebt opgedaan, zul je begrijpen waarom de keuze van de professional zo was. Als het eenmaal zo ver is, zul je blij zijn dat je je – destijds – niet te eigenwijs hebt opgesteld. Verkeerde keuzes betekenen namelijk helaas ook weggegooid geld… Pas dan ben je eraan toe om de eigenheid toe te voegen die je oorspronkelijk al wilde, want dan zul je in staat zijn om dat op een goede manier te doen. Een moeilijke waarschuwing is dit dus, en die vraagt om veel zelfreflectie! Succes!
De waarschuwing: Als je er toch al tijd en geld insteekt, geef het dan ook de beste kans om goed kan worden!
De tip is daarom: Weet wat er allemaal nodig is voor een boekpublicatie, maar weet ook wat je aan een ander moet overlaten.
Zo kan ieder boek de beste, eigen uitgave worden.
Lees ook de blogserie ‘Publiceer jezelf’
Bij het gelijknamige boek
Deel #1: Zo maak je je boek
1.1 Jij en je boek
1.2 De kosten
1.3 De schrijver
1.4 Redactie en correctie
1.5 Vormgeving binnenwerk
1.6 Vormgeving omslag
1.7 Drukwerk
Deel #2: Zo promoot je je boek
Deel #3: Zo verkoop je je boek
Wil je ook weten hoe het moet? Dat lees je in dit handboek voor zelfuitgevers!