Je bent hier:

YouTube bij je leesles – een voorbeeld

YouTube bij je leesles – een voorbeeld

In mijn vorige blog heb ik laten zien hoe het YouTube-kanaal van schrijfster Nanda Roep is ingericht als een boekenkanaal. Je hebt er gezien hoe je het kunt gebruiken. Deze les is geschikt voor middenbouw PO (groepen 5-6-7) en bovenbouw SBO (groepen 7-8).

Blog: Zo gebruik je YouTube bij je leeslessen

Een voorbeeldles

Duur: 15-30-45-60 minuten (de stopmomenten staan aangegeven in de 4 stappen van de les.)
Gegeven door, en met dank aan: Erika Hiddink, in groepen 5

Voorbereiding:

Deze les werkt het beste als kinderen bekend zijn met de boeken van Plaza Patatta. Dan is de voorkennis geactiveerd, en dan gaan ze een vertrouwde figuur maken.

Nodig:
Een blaadje
Een potlood

Starten met video in de leesles

1. Doe mee met deze video: Teken mee: Rennende papa Hans
(Uit de playlist: ‘Tekenaar – illustrator van Plaza Patatta’)

Duur: ca. 9 minuten

Wat staat erop?

Tekenaar Silvester helpt de kinderen geduldig door het maken van een illustratie. Hij vertelt wat ze moeten doen, de kinderen tekenen mee.

Nu hebben de kinderen een papa Hans gemaakt. Onze ervaring is dat iedereen het kan en dat het altijd lukt.
*Als je weinig tijd hebt, kun je hier de les stoppen. Dan ben je ca. 15 minuten bezig geweest.*

2. Vervolg van de les

Intussen gaan we verder met het echte werk…

Opdracht:

Laat kinderen een antwoord bedenken op deze vraag: Waar rent papa Hans naartoe, of misschien rent hij ergens vandaan? Wat is er aan de hand?

Het is de bedoeling dat iedereen een EIGEN IDEE bedenkt.
Maar als het voor jouw klas beter is, kun je ze even in groepjes laten brainstormen. Natuurlijk is het ook mogelijk om klassikaal wat ideeën te bespreken. Zo help je de kinderen met weinig fantasie ook op gang. Het is de bedoeling dat IEDER KIND een idee krijgt waar het enthousiast over is.

Bijvoorbeeld:
Papa Hans kan wegrennen voor: een vijand, een wild beest, een regenbui…
Papa Hans kan rennen náár: een geliefd persoon, een idool, een vakantieland, een lief dier…

*Als je weinig tijd hebt, kun je hier de les stoppen. Dan ben je ca. 30 minuten bezig geweest.*

Intussen gaan we verder met het werk…

3. Vervolg van de opdracht

Schrijf op waar papa Hans vandaan rent, of waar rent hij naartoe? Denk aan antwoord op de volgende vragen:

– Waar rent hij vandaan/naartoe?
– Waarom doet hij dat?
– Wat doet hij nadat hij is weggerend/ nadat hij is aangekomen?

Schrijf op. Duur: ca. 15 minuten, afhankelijk van de klas.

*Als je geen tijd meer hebt, kun je hier de les stoppen. Dan ben je ca. 45 minuten bezig geweest.*

4. Compleet maken van de opdracht

Nu willen we natuurlijk weten: hoe ziet/zag dat eruit? Opdracht: Teken de situatie van papa Hans.

Duur: Circa 15 minuten

Hang alle tekeningen en verhalen mooi tentoon in de klas, of in de aula! En nu gauw: verder lezen in de leuke boeken!
(Als je graag foto’s wilt mailen van het resultaat, dan vindt het boekenteam van Plaza Patatta dat ALTIJD leuk! Je mag mailen naar: info@nandaroep.nl!)

*Gefeliciteerd!! Je hebt de complete les gedaan! Je bent ca. 60 minuten bezig geweest.*

*Tip: Juf Erika heeft eenmalig een boekenpakket gekocht voor haar hele klas, met geld dat overbleef na een sponsoractie van school. De boeken heeft ze gebruikt om verschillende soorten leeslessen te geven, die elke keer met groot enthousiasme zijn onthaald.

Tip: Maak van tevoren kennis met de boeken van Plaza Patatta van Nanda Roep, zodat kinderen gauw weten waar het over gaat!

Schrijfster in de klas? Dat regel je hier.