Je bent hier:

Zelf je boek uitgeven – 10 voordelen

Zelf je boek uitgeven – 10 voordelen

10 Voordelen van zelf je boek uitgeven

  1. Je kunt het boek helemaal maken zoals JIJ het wilt. Ik heb schrijvers ontmoet die moeite hadden met de belettering die de gevestigde uitgevers hadden gekozen. Dat zou je nooit gebeuren als je zelf in controle was.
  2. Je kunt werken met de mensen die JIJ hebt uitgekozen. Eén van de Adnan-schrijvers huurde een professionele illustratrice in die hij had zien opgroeien; zij was de dochter van zijn beste vriend. Terwijl de gevestigde uitgevers een eigen ploeg van illustratoren hebben, waar ze met het oog op herkenbaarheid iemand uit zullen kiezen (als het om een kinderboek gaat).
  3. Je kunt 100% van de opbrengst in eigen zak steken! Hier spreek ik ook tevreden uit eigen ervaring! Hoewel mijn bereik – inderdaad – omlaag ging, stegen de verdiensten die ik aan één titel overhield. Omdat het niet langer om 7% ging (bij gevestigde uitgevers), maar om 25-50-100 procent! (Afhankelijk van het gebruikte verkoopkanaal.)
  4. Jij weet het beste wat goed is voor JOUW boek! De gevestigde uitgevers denken aan verkoop op de algemene, als ‘normaal’ beschouwde boekenmarkt. Maar bij Adnan publiceren schrijvers die zich soms vooral richten op collega’s, op mensen uit een bepaald beroep. Zo’n titel moet vooral scoren bij de beoogde beroepsgroep, en dat kan een groot verschil betekenen.
  5. Je boek zal worden gepubliceerd, óók als een gevestigde uitgever er niets in ziet! Natuurlijk is de boekenmarkt krap. Veel uitgevers nemen al helemaal geen manuscripten meer aan. Jij kunt dat omzeilen door er zélf voor te zorgen dat je (jezelf) publiceert. Wie zegt dat schrijvers hun eigen boek niet kunnen uitgeven? Schrijvers zijn óók ondernemers, tenslotte.
  6. Omdat je meer van de opbrengst overhoudt, zul je de investering in tijd & geld sneller terugverdienen. Hier wil ik graag nog een voordeel aan toevoegen. Eén van de Adnan-schrijvers raakte niet alleen haar oplage binnen een maand kwijt aan geïnteresseerde lezers, maar ze had bovendien een aanstelling voor gastlessen op zak, naar aanleiding van haar boek!
  7. Jouw boek is volledig onder jouw liefdevolle hoede, en zal niet verdwijnen in de massa’s publicaties van de gevestigde uitgevers. Dit is tevens een voorbeeld uit mijn eigen leven. Aan het einde van mijn 12-jarige loopbaan bij gevestigde uitgevers (Leopold, Lemniscaat, Zwijsen, De Boekerij en meer), riep ik tegen mijn uitgeefster: ‘Je gooit het boek over je schouder in de vijver en je vraagt alweer op een nieuwe. Je kijkt niet eens of het blijft drijven.’ Dat was dan ook de situatie. Zelf hield ik mijn boeken tenminste op het droge en ik onderzocht hoe ik ze kon leren zwemmen – om maar even in de metafoor te blijven.
  8. Jouw boek zal nooit naar de ramsj worden gedumpt. De omloopsnelheid bij gevestigde uitgevers is snel, sneller, snelst. Vaak worden er grappen gemaakt over de voorraden waar ‘eigen beheer-schrijvers’ mee blijven zitten, een beetje neerbuigend bedoeld. Maar dan moet je eens kijken naar de opslaghuizen van de gevestigde uitgevers. Jij geeft tenminste niet zovéél boeken uit (en bent daarmee beter voor het milieu).
  9. Jij neemt jouw boek altijd mee om te laten zien binnen jouw netwerk van geïnteresseerden, terwijl de vertegenwoordiger van de gevestigde uitgevers er slechts één keer mee naar de boekhandels gaat. Ook uit mijn eigen leven: op een dag ontdekte ik dat ik weliswaar betáálde voor vertegenwoordiging, maar dat er 250 titels (!) werden meegenomen, terwijl de afspraak met de boekhandelaar 60 minuten (!) was ingepland. Reken uit je winst, of liever gezegd: je verlies…
  10. Je neemt het eindbesluit als het gaat om de cover, de belettering en zelfs om de opmaak van het binnenwerk. Dat is niet omdat je eigenwijs bent, maar omdat je ZO goed weet wat het beste is voor JOUW boek!

Lees ook de blogserie ‘Publiceer jezelf’

Bij het gelijknamige boek

Deel #1: Zo maak je je boek
1.1 Jij en je boek
1.2 De kosten
1.3 De schrijver
1.4 Redactie en correctie
1.5 Vormgeving binnenwerk
1.6 Vormgeving omslag
1.7 Drukwerk

Deel #2: Zo promoot je je boek
Deel #3: Zo verkoop je je boek

Leer in één avond hoe je zelf je eigen boek kunt uitgeven!