Je bent hier:

De onderwijservaring neem ik mee

De onderwijservaring neem ik mee

Zoals je waarschijnlijk weet, heb ik de laatste anderhalf jaar onderwijservaring opgedaan. Voor mij waren er meerdere redenen om – deeltijd – voor de klas te gaan staan (1-2 dagen). Waar ik geen rekening mee had gehouden, was dat het me ook op veel, véél, ideeën bracht waarmee ik leerkrachten kan bijstaan bij het implementeren van taalbegrip en leesplezier.

Redenen om voor de klas te gaan

1.
Er ontstond bij mij behoefte aan vastigheid. Door de pandemie (2020) en, met name, door de eerdere kredietcrisis (sinds 2008), realiseerde ik me hoe weinig beweegruimte ik had met mijn achtergrond als zelfstandig schrijfster. Ik bedacht me dat ik aan geen van de systeemeisen meer voldeed, terwijl ik intussen óók 50 jaar was geworden. Toen ben ik begonnen om wat onderwijs te volgen in het onderwijzen. 😉

(Maar Nanda, je bent toch je eigen uitgeverij gestart? Dat klopt: in 2020 heb ik die om dezelfde reden opengesteld voor particulieren en organisaties. Sindsdien heb ik veel mooie boeken mogen begeleiden. Hier lees je er meer over.)

2.
Steeds vaker stootte ik mijn neus als schrijfster voor de klas. Ik kom, als gastschrijver, in klassen die misschien nét de homepage van mijn website hebben geopend. Mensen verwachten dat niet, maar helaas gebeurt het en dat niet alleen: het gebeurt steeds vaker.

Dan moet ik in een uurtje vanuit het niets leesplezier zien te bewerkstelligen – dat is onmogelijk. Lange tijd ben ik ermee doorgegaan, vanuit de gedachte dat elke druppel telt. Maar, in de huidige tijden kwam er óók nog de klachtencultuur bij. De laatste keer, vorig jaar, kreeg ik via de officiële route zelfs een klacht omdát ik de organisatie erop had gewezen dat een gastschrijver huren zónder voorbereidingen, nogal zonde van je geld is. (En dat ik effectievere manieren voor je budget kon bedenken!!) Toen was ik er helemaal klaar mee… Momenteel wijs ik veel verzoeken af en ik verwijs mensen naar Stichting Leesplezier.

3.
De derde reden is natuurlijk de belangrijkste. Met mijn ervaringen heb ik het onderwijs echt iets te bieden dat ze goed kan gebruiken. Ik creëer moeiteloos taalplezier, ik selecteer zonder probleem wat de eerstvolgende stap is voor verbetering van taalbegrip en ik snap het, omdat ik het heb gelééfd. Wat ik moet leren, is de docentenhouding en het ontwikkelen van lessen in zelfstandig werken. Laat dat nou perfect aansluiten bij mijn vrijwilligerswerk voor Stichting Leesplezier. Eén en één is in dit geval drie. Voor alle partijen.

Zo zijn er nieuwe creaties ontstaan…

(blog gaat verder onder de foto .)

Creatief onderwijs

Het boek ‘Creatief schrijven met de klas!’ bleek al een schot in de roos. Veel leerkrachten willen het wel, maar áls ze al tijd hebben gevonden om iets creatiefs te doen, waar halen ze dan de onderwerpen vandaan? Het moet allemaal worden voorbereid… Door de ervaring die ik opdeed, zag ik hóé weinig tijd er soms is.
Daarom is het boek ‘Creatief schrijven met de klas!’ opgezet als een handboek. Je kunt het simpelweg openslaan en de betreffende opdracht laten uitvoeren. Het kan met de hand worden geschreven of op een laptop. Tip: In mijn werk als invaldocent heb ik de gratis downloads altijd geprint bij me. Zo heb ik snel ‘strafwerk’ kunnen meegeven als iemand eruit werd gestuurd, maar zo heb ik óók altijd extra werk bij me, voor de leerlingen die wel willen, maar door de rest misschien worden opgehouden. Als ik het zelf mag zeggen (wij van wc-eend…): dit is behoorlijk ideaal! (Schouderklopje aan mezelf: ‘Goed gedaan, Nanda!’)

Naar het boek: Creatief schrijven met de klas!

Spelenderwijs slimmer

Wat ik vervolgens óók zag – met dank aan de vele onderwijsinstellingen die mij toegang gaven om als invaller mee te mogen lopen –, was dat niet alle leerlingen ideeën hebben. Soms is een steuntje in de rug handig. Ik realiseerde me dat ik altijd begin met taalspelletjes. Zo leer ik de kinderen/leerlingen/studenten kennen.

Via een simpel taalspel dat je vindt op blz. 16, ‘De eerste letter van alle namen’, kan ik bovendien een snelle scan maken van de taalvaardigheden in de klas. Bij één van mijn opdrachtgevers haalde ik er in het eerste kwartier (!) een student uit die laaggeletterd was. Hoe kon het, dat het niet eerder was opgemerkt? Het bleek te gaan om een NT2-student die recht had gehad op extra taalhulp. Opdat iedereen de hulp krijgt die nodig is, zijn taalspelletjes hard nodig!

Het lijkt vooral vrolijk en bedacht voor plezier – dat geeft het ook veel. Maar het blijkt ook gewoon nodig en leerzaam. Binnenkort verschijnt het boek. Opnieuw is het een handboek dat je gemakkelijk in je tas steekt. Je kunt het ieder moment openslaan en hop, je bent al begonnen. Veel plezier!!

Naar het boek: Taalspellen voor de klas!