Chantal van Gastel stelt vragen aan Nanda Roep over haar roman 'Het hoogste woord'.
Je bent hier:

In gesprek over Het hoogste woord #2

In gesprek over Het hoogste woord

#2 setting van het verhaal

 

Bij de presentatie van de literaire feelgood ‘Het hoogste woord’ werd schrijfster Nanda Roep geïnterviewd door collega-schrijfster (feelgood) Chantal van Gastel. Lees het interview terug in deze fijne blogserie!

Deel 2: De setting van het verhaal

Download HIER JOUW INKIJKEXEMPLAAR!

 

 

CHANTAL VAN GASTEL:
Het boek speelt zich af in de jaren 2011 tot 2014 en dan gebeurt er heel veel, natuurlijk. In de boekenwereld hebben wij dat ook meegemaakt. Het omvallen van grote boekhandels, -ketens en daarbij heb jij
veel uit je eigen ervaringen geplukt. Ook de ervaringen als uitgeefster.

 

NANDA ROEP:
Toen ik uiteindelijk mijn eigen uitgeverij oprichtte, ja, toen heb ik zoveel kanten van het boekenvak gezien. Maar ik zag ook dat ik toch wel vanuit de gevestigde orde kwam. Ik zat tussen de hoog aangeschreven uitgeverijen waar we eigenlijk met z’n allen toch wel vonden dat bepaalde boeken misschien niet mochten bestaan. (Van 1996-2008 publiceerde Nanda meer dan 50 kinderboeken bij gevestigde uitgevers als Leopold, Lemniscaat en Zwijsen – red.)

Dus het was voor mij een hele leerweg om open te leren kijken naar wat er mogelijk was. Dat leerproces heb ik Liesbeth meegegeven. Tegelijkertijd waren het zulke spannende jaren…. Onze hele bedrijfssector stortte totaal in en het was echt zo dat eigenlijk iedereen in paniek was. Ik vond dat ook wel een mooie periode om te archiveren in een boek.

Ja, je hebt zo een mooie tijdsetting. Zij is een uitgeefster, dus laat ik dan de periode pakken waarin eigenlijk elke maand wel iemand failliet ging. En ja, voor mij als startende selfpublisher gaf dat ook veel kansen.

 

“Dat zijn wel echte discussies geweest in het boekenvak.”

 

CHANTAL VAN GASTEL:
Het is echt een kantelpunt geweest. Ja, dat kan ook heel erg positief uitpakken. Er gebeurt zoveel negatiefs en tegelijk ook positief natuurlijk.

 

NANDA ROEP:
Ik denk dat mensen uit het boekenvak dat sowieso heel leuk vinden om te herkennen en dat andere mensen het leuk vinden om eens te zien. Dus ja, het is gewoon een leuke setting.

 

CHANTAL VAN GASTEL:
Misschien ook weleens leuk voor lezers om te zien wat de achterkant van het boekenvak is. Dat ze wat dieper informatie krijgen over
de wereld daarachter. Ik vond het ook heel erg leuk en als schrijver herkende ik natuurlijk ook heel veel. Soms dacht ik ook: hé, dat is wel iemand die ik ook weleens heb ontmoet. Misschien is dat toeval, maar ik dacht ook: dat zou best die-en-die uitgever kunnen zijn. Misschien omdat  de types natuurlijk ook overal in die branche voorkomen.

De uitgeverswereld bestaat echt uit verschillende hoekjes. En ja, dat merk je erg goed en dat merk je ook aan Liesbeth.

 

NANDA ROEP:
Liesbeth is een gevierd uitgever die ineens haar hele bestaan onder zich vandaan ziet vallen omdat zij ontslagen wordt. Zij ontleent een heel groot deel van haar identiteit aan haar werk.

 

CHANTAL VAN GASTEL:
Misschien zelfs wel haar hele identiteit.

 

NANDA ROEP:
Het grappige vind ik dat ze dus ontslagen wordt omdat ze weigert een YouTuber te publiceren. Dat zijn wel echte discussies geweest in het boekenvak. Je gaat toch geen YouTuber uitgeven… Maar ja, daar was veel succes mee te halen, dus dat wilde toen toch maar iedereen. Er werd dan achter de rug om weer over geroddeld. Zo van: Ja, die gaan voor het makkelijke succes…

Liesbeth moet een YouTuber gaan uitgeven en dat weigert ze en ja, zij wordt uiteindelijk ontslagen. Dat ze het weigert, is ook wel…. Soms is ze wat onsympathiek in haar snobistische kijk. Maar zij is zo vanuit een oprechte liefde voor haar vak.

Tijdens het schrijfproces is er veel over gesproken: is het nou een vrouw om wie je moet lachen of juist niet? Wij moesten vaak ontzettend lachen om dat hysterisch snobistische van haar. Maar er was ook iemand bij en zij was oprecht beledigd door hoe Liesbeth zich gedraagt. Dus we weten dat zij sommige mensen echt tegen de borst stuit.

Zelf vond ik haar echt ontzettend grappig de hele tijd. Met name omdat ze echt in shock is om de taalfouten die kinderen maken. Zij komt nou eenmaal vanuit die hoge status, dat stukje van de sector. Zij wordt zomaar die toren uitgegooid. Min of meer uit wanhoop komt ze als vrijwilliger voor een klas te staan bij taalachterstandsleerlingen. Hoe zij met hun taal omgaan, daar is Liesbeth helemaal naar van. Ze valt bijna flauw. Gewoon van ongeloof en ellende. Voor de ene lezer blijkt dat heel grappig te zijn en de ander vindt het gewoon echt een, ja, echt een bitch.

 

CHANTAL VAN GASTEL:
Ja, een bitch. En iemand die misschien ook valt binnen ‘you love to hate her’.

 

NANDA ROEP:
Veel mensen herkennen wel iemand uit hun omgeving in haar. Dat is ook leuk. Of ze zeggen: ‘Oh, ik heb zelf ook wel dat soort kantjes in mijn karakter.’ Ze is toch een type vrouw dat ook echt bestaat. Andere vrouwen zijn altijd zo hartelijk en lieflijk en vind dat gewoon, ja…

 

CHANTAL VAN GASTEL:
Inderdaad, het hoeven niet allemaal engeltjes te zijn. Nee, we beschrijven gewoon normale mensen. J
ij hebt drie hoofdpersonages in dit boek.

 

NANDA ROEP:
Klopt, het gaat over drie volwassen vrouwen. Soraya is van hen de jongste. Zij is helemaal gesetteld. Ze staat voor de klas, heeft een jong dochtertje. Ze is getrouwd en het is eigenlijk prachtig allemaal. Er is alleen één probleem en dat is dat zij eigenlijk nog wel wensen had voor zichzelf. Maar zij is versneld haar volwassen leven ingestapt omdat haar moeder ongeneeslijk ziek was. Dus zij worstelt met het idee van had ik dit allemaal wel op deze manier moeten doen… Wat natuurlijk veel vrouwen sowieso wel kennen.

Dan heb je Cindy en zij is een veertiger. Ze is een muzikante en wacht eigenlijk nog altijd op haar kans om door te breken. Ze werkt heel hard. Zij denkt dat ze wordt gevraagd om op te treden op de bonte avond van het schoolkamp. Maar in plaats daarvan wordt haar dan gevraagd om een jonge tiener te begeleiden zodat die mag gaan leren zingen. Dus zij heeft eigenlijk de shock van: moet ik nu anderen gaan begeleiden terwijl ik zelf nog…

 

CHANTAL VAN GASTEL:
Ze wordt enorm gepasseerd.

 

NANDA ROEP:
Ja, gepasseerd. En op een bepaalde manier raken hun levens met elkaar verweven…

 

Lees meer over de plot van het verhaal in deel 3 van deze blogserie!

SERIE: In gesprek over ‘Het hoogste woord’
1. Het ontstaan van literaire feelgood
2. Setting van het verhaal
3. De opzet van het plot

Wil je reageren? Dat kan hier.

(Mijn boeken zijn ook te koop in de webshop. We verzenden elke werkdag en er is de optie om te laten signeren!)

De romans van Nanda Roep

  1. Twijfelgeval Eva – E-book (2008, Truth & Dare – Foreign Media Group)
  2. Bitter en glamour – E-book (2010, De Boekerij)
  3. Van familie moet je het hebben en kan je het krijgen ook
  4. Dik, druk en dronken
  5. Sable
  6. Leugens in de lente – genomineerd voor The Indie Awards 2020
  7. Het hoogste woord (2022)

LEES OOK: Wat ik leerde in 25 jaar schrijverschap