Je bent hier:

In gesprek over Het hoogste woord #1

In gesprek over Het hoogste woord

 

Bij de presentatie van de literaire feelgood ‘Het hoogste woord’ werd schrijfster Nanda Roep geïnterviewd door collega-schrijfster (feelgood) Chantal van Gastel. Lees het interview terug in deze fijne blogserie!

Deel 1: Het ontstaan van literaire feelgood

Download HIER JOUW INKIJKEXEMPLAAR!

 

 

CHANTAL VAN GASTEL:
Ik ken natuurlijk een beetje de rode draad in je werk omdat ik best wel veel van je ideeën heb gevolgd. Ik ken niet alle boeken, maar wel echt een groot deel van je oeuvre.
En waar jij over schrijft, dat zijn toch belangrijke thema’s. Die spelen in het leven van alle mensen, maar ook vooral van vrouwen, zoals je zelfbeeld en de positie van de vrouw in de maatschappij. Haar plek in de wereld ook haar eigen ambities en verlangens… Thema’s als moeilijke familiebanden, verlies… Emotioneel rijke onderwerpen ook. Jouw werk is niet per se een feelgood zoals ‘boy meets girl’, een enorm flirterig verhaal. Jij hebt een eigen stijl. Is dat ook de reden waarom je gekozen hebt voor het stempel literaire feelgood?

NANDA ROEP:
Jazeker, want ik was natuurlijk erg aan het zoeken naar hoe ik mezelf als romanschrijver kon positioneren. Ik mix graag een paar genres door elkaar, maar uiteindelijk is feelgood wel de grootste lijn, in die zin dat ik graag positief eindig en dat mensen hun geluk vinden in mijn boeken. Toen wij de feelgood-community startten, zag je toch wel dat de meeste mensen inderdaad ‘boy meets girl’-verhalen verwachten, die jij ook zo mooi en leuk kan maken.

“Het gaat om de vraag: hoe creëer je je levensgeluk?”

Bij mij gaat het echt om de vraag: hoe creëer je je eigen levensgeluk? Vaak starten mijn hoofdpersonen in een mineur ergens in een put en daar werken ze zich dan langzaam uit. Dus ja, je zou kunnen zeggen: is dat dan feelgood of niet…? Gaandeweg zag ik buitenlandse collega’s zoals Liane Moriarty en Joël Dicker. Toen dacht ik: ja, hier is mijn werk echt mee verwant. Over de boeken van Moriarty schreef iemand, ik meen in de Volkskrant, dat haar boeken feelgood worden genoemd, maar dat je die ook literatuur zou kunnen noemen. Daar ontstond toen het stempel ‘literaire feelgood’. Ik denk dat het een mooie plaatsing kan geven van mijn werk, zodat mensen die graag meer bouquetreeks-achtige boeken zoeken niet teleurgesteld achterblijven.

CHANTAL VAN GASTEL:
Ja, een stukje verwachtingsmanagement, als het ware
. Ik denk dat het ook mooi past bij de diepere thema’s die je hebt en bij de eigen schrijfstijl die je hebt.  Ik snap de keuze inderdaad. Het is wel een unieke keuze, want volgens mij is het de eerste uitgave die officieel zo wordt benoemd.

NANDA ROEP:
Ja, het is inderdaad nieuw. Eigenlijk is het gek dat het niet eerder gedaan is.

CHANTAL VAN GASTEL:
Wat ik ook wel erg leuk vind… Het heet dan literaire feel
good, maar in dit geval heeft het ook nog een dubbele betekenis vanwege de setting van jouw verhaal.

NANDA ROEP:
Ja, in de boekenwereld, in de boekenwereld…

Lees meer over de setting van het verhaal in deel 2 van deze blogserie!

SERIE: In gesprek over ‘Het hoogste woord’
1. Het ontstaan van literaire feelgood
2. Setting van het verhaal
3. De opzet van het plot

Wil je reageren? Dat kan hier.

(Mijn boeken zijn ook te koop in de webshop. We verzenden elke werkdag en er is de optie om te laten signeren!)

De romans van Nanda Roep

  1. Twijfelgeval Eva – E-book (2008, Truth & Dare – Foreign Media Group)
  2. Bitter en glamour – E-book (2010, De Boekerij)
  3. Van familie moet je het hebben en kan je het krijgen ook
  4. Dik, druk en dronken
  5. Sable
  6. Leugens in de lente – genomineerd voor The Indie Awards 2020
  7. Het hoogste woord (2022)

LEES OOK: Wat ik leerde in 25 jaar schrijverschap