Je bent hier:

Welke mogelijkheden heb ik als ik mijn werk anders wil invullen?

De puzzel

Welke mogelijkheden heb ik als ik mijn werk anders wil invullen?

Deel #2

 

*longread*

Vervolg van deel #1: Hoe zat ik erbij voordat ik besloot mijn werk om te gooien?

Goed, ik dus op zoek naar een interessante bijbaan… Het is een moeilijke puzzel, vooral omdat er zo min mogelijk schade moet komen aan wat er al is: de geliefde kinderboekenserie, de kleine maar prima lopende uitgeverij… Tegelijkertijd moet het naadloos bij mij en mijn schema passen zodat ik er niet burn-out van raak. Liefst is het iets waar ik trots op kan zijn, en mogelijk kan ik er iets goeds mee doen.

Welke mogelijkheden zijn er? Ik zoek natuurlijk de perfecte, ultieme oplossing die alles mogelijk maakt (alweer).

De beperking van de opties

Omdat ik al 25 jaar in het schrijversvak zit, zijn er bouwstenen die ik niet wil loslaten.

1.) Ten eerste is er mijn kinderboekenserie Plaza Patatta. Er zijn nu 16 boekdelen plus tientallen video’s, knutselplaten, circa 20 bijbehorende kinderliedjes (soms uitgevoerd door Kinderen voor Kinderen) en vele, vele dankbare mails van leerkrachten en bibliothecarissen. Mijn bijbaan mag NOOIT ten koste zijn van mijn geliefde kinderboekenserie.

2.) Daarnaast is er Uitgeverij Nanda, die tevens dienstdoet als publiceermogelijkheid voor particulieren en bedrijven (onder het imprint Uitgeverij Adnan). Wát een klus was het om een echte, serieuze, landelijke uitgeverij op te richten. Wát ben ik trots en dankbaar dat de uitgeverij al ruim tien jaar prima draait. Mijn bijbaan mag NOOIT ten koste zijn van dit warmhartige bedrijf.

3.) Bovendien heb ik een passie: het schrijven van volwassen romans. Begin 2022 verschijnt mijn 7e roman ‘Het hoogste woord’. Fictie schrijven is sinds mijn jonge jaren mijn zuurstof. (Zie de blog: ‘Wat ik leerde in 25 jaar schrijverschap’.) Zonder deze uitlaatklep zal ik mezelf niet kunnen zijn, bovendien zijn er steeds meer volwassen lezers die mijn boeken weten te vinden. Mijn bijbaan mag NOOIT ten koste zijn van mijn schrijverschap.

4.) Tot slot is er het karakter waarmee ik het moet doen. Ik ben een sterke, eigenzinnige en creatieve vrouw – als ik het moet geloven. In sommige settings kan ik krachtig zijn, in andere settings zal ik verdampen. Mijn bijbaan mag NOOIT ten koste zijn van mijn persoonlijkheid.

 

Ai, dat is nogal wat, hè…? Het wordt steeds moeilijker om de juiste, perfecte gulden snede te vinden! De lat ligt hoog!

Maar wie zei dat het gemakkelijk moest zijn? The answer, come it will – zoiets zou Yoda zeggen.

 

Psst, de oplettende lezer zegt: ‘Maar Nanda, je bent toch ook voorzitter van Stichting Leesplezier?’

Antwoord: ‘Ja klopt, en samen met mijn bestuur blijf ik daar altijd hard aan werken!’ (Binnenkort brengen we goed nieuws.)

 

Eerste opties die voor de hand liggen

Een schrijver kan:

  • Schrijfcoach worden,
  • Manuscriptenbegeleider,
  • Redacteur of
  • Corrector.

Bij al deze functies zijn er echter twee – voor mij – onoverkomelijke problemen.

1.) Ten eerste verdienen deze klussen niet genoeg als je nagaat hoeveel uren ze mij zouden kosten – anderen kunnen het sneller dan ik. Slecht betaald werk, dat doe ik als schrijfster al… Het gaat er juist om dat er nu een normáál betaalde bijbaan moet komen.

2.) Ten tweede maken veel van deze taken een inbreuk op de creatieve ruimte die ik in mijn hoofd heb. Creativiteit, die ik al voor mijn eigen manuscripten in gebruik heb.

Mijn hoofd kent een grens aan hoeveel ruimte er is voor het creëren van sterke fictieve werelden. Het is niet zo dat je er een gulden in doet en ik er daarna fictie uit gooi. Ik kan dit talent helaas niet verdelen over verschillende mensen, situaties, wensen. Zo heb je natuurlijk altijd ook te maken met de structuur van je karakter (bouwsteen 4)…

Tweede ronde aan goede mogelijkheden

Een schrijver kan:

  • Copywriter worden
  • Journalistiek schrijven
  • Andere betaalde schrijfklussen zoeken

Bij deze functies zijn er – voor mij – wisselende drempels. Voor de taak van copywriter ben ik, als creatief, iets te ongedurig en te veeleisend. (Zie bouwsteen 4.: karakter)

Journalistiek schrijven is geweldig leuk! Dus ja, graag! Maar zie: deel #1 van deze korte serie.

Toch heb ik geluk: met trots kan ik melden dat ik deze zomer online mag bloggen voor het geweldige, brutale en fantastische nieuwe blad SAAR Magazine! Uit passie heb ik deze superklus aangenomen, met beide handen! Maar om in het thema te blijven: het helpt me financieel niet uit de brand.

Kom ik bij de derde optie: andere betaalde schrijfklussen. Vorig jaar mocht ik het geschiedenis(kinder)boek van mijn stad schrijven, ‘Lang geleden in Apeldoorn’. Dat was geweldig, creatief én normaal betaald!

Natuurlijk heb ik overwogen of ik daarvan geen bijbaan kon maken: het schrijven van boeken voor gemeenten en bedrijven – zelfs particulieren. Ja: Ik zou zo’n opdracht als het geschiedenisboek gelijk weer aannemen! Nee: Ik wil niet opgaan in de netwerken van ambtenaren, cultuursector, adviseurs en subsidieverstrekkers, die nodig zijn als je vooraan wilt staan bij dergelijke opdrachten. Thuis raken in zo’n systeem zou killing zijn voor de creativiteit.

Deze opties komen niet in aanmerking en dit is waarom…

  • Ongeschoolde bijbanen
  • Tijdelijke invaller in de (boeken)sector
  • Tijdelijke invaljuf op basisschool

Om voldoende te verdienen met ongeschoolde bijbanen, zou ik 4-5 dagen moeten werken. Daarnaast zou ik mijn bestaande serie en uitgeverij niet draaiend kunnen houden.

Het leek me wél een idee om als invaller in de boekensector aan de slag te gaan. Een paar maanden werken tijdens iemands zwangerschapsverlof… Hiervoor heb ik verschillende brieven gestuurd, bijvoorbeeld toen de NBD (bibliotheekdienst) iemand zocht voor de jeugdafdeling op het hoofdkantoor (ik weet de functie niet meer precies), of toen NPO een redacteur zocht voor radio, en ook toen een Utrechtse Uitkrant een medewerker zocht. Bij dergelijke baantjes kreeg ik helaas, al dan niet direct, te horen dat ik overgekwalificeerd werd bevonden.

Als invaljuf zag ik mezelf ook nog wel wat betekenen. Als kinderboekenschrijfster heb ik veel ervaring voor de klas en ik hou van de kinderen – ik geef dan ook graag gastlessen en schrijversbezoeken. Maar uiteindelijk ontbreekt het me aan lesbevoegdheid en natuurlijk heb ik onvoldoende kennis van de andere vakken.

Via social media zie ik soms leeftijdgenoten hun PABO-diploma halen. Mede daardoor overwoog ik of zoiets geschikt voor mij zou zijn. Maar praktische bezwaren zaten het in de weg; hoe moest ik in vredesnaam vier jaar studeren én een uitgeverij én schrijverschap draaiende houden? En dan, zie ik mezelf de kinderen naar gymles begeleiden? Hm, dat is wel andere koek!

Maar Nanda, wat blijft er dan nog over..?

Dus ja… Het was een kwestie van afwachten, geduld bewaren, alert blijven en op mijn handen zitten tot het precieze, juiste puzzelstuk voorbijkwam.

Geduld…

Nog meer geduld…

Tijdens het wilfen, in het Pinksterweekend, zag ik een aanbod. Slechts langzaam drong tot me door dat dit weleens hét ontbrekende, aanvullende stukje kon zijn. Hier had ik niet eerder aan gedacht. Het was het zo’n – voor mij – verrassende optie, dat ik die niet eens meteen aan Silvester heb voorgelegd. (Ik wilde niet dat hij me aan het twijfelen zou brengen.) Zonder iets te zeggen heb ik een sollicitatie geschreven en me aangemeld. Mijn hoofd moest er nog aan wennen, maar mijn hart zei dat dit dé kans was.

In het volgende artikel zal ik vertellen waarvoor ik me heb aangemeld! Dank voor je geduld! x

Lees nu deel #3: Dit is de bijbaan waarvoor ik ben aangenomen.

 

Wil je reageren? Dat kan hier.

De romans van Nanda Roep

  1. Twijfelgeval Eva (2008, Truth & Dare – Foreign Media Group)
  2. Bitter en glamour (2010, De Boekerij)
  3. Van familie moet je het hebben en kan je het krijgen ook
  4. Dik, druk en dronken
  5. Sable
  6. Leugens in de lente – genomineerd voor The Indie Awards 2020
  7. Het hoogste woord (verwacht in 2022)