Je bent hier:

5 Tips voor het verkopen van je boek

5 Tips voor verkopen van je boek

Het boek ‘Publiceer jezelf’ gaat voor een groot deel over: Verkoop jezelf! Via uitgeverij Adnan publiceer ik de boeken van particulieren, gemeenten, bedrijven en organisaties. Vaak hebben mensen wel een idee van hoe ze hun boek aan de man willen brengen. Bij de een loopt het wat soepeler dan bij de ander – maar het is dan ook moeilijk om je boek te verkopen.

Als een Adnan-schrijver (dus een selfpublisher) het boek erop naslaat, komt die altijd op een extra idee of twee… Dit is het rijtje waar je aan moet denken als het gaat om de promotie voor verkoop van je boek.

(Psst, ben je nog aan het schrijven? Kijk ook naar de blogserie ‘Publiceer jezelf: Zo maak je je boek’: link.)

Het rijtje met 5 tips voor boekverkoop

  1. Eigen netwerk
  2. De pers
  3. Social media
  4. Adverteren
  5. Bijeenkomst

Een korte uitleg van de 5 tips

Psst: Wil je meer uitleg? Lees dan het hele boek: Publiceer jezelf! Bestel via deze link.

1. Eigen netwerk

Sommige mensen hebben het geluk om uit een actieve familie te komen, waarin ouders trots de producten van hun kinderen aanschaffen om die vervolgens te verspreiden binnen hun vriendenkring. Is dat jouw situatie: wees dankbaar en maak er gebruik van. Kan het ook jouw situatie worden: leg het eens voor aan je ouders/broers/zussen, etcetera. Zien zij het zitten om je te steunen en op welke manier is dat voor hen mogelijk?
Welke tantes en ooms, neven en nichten heb je en zitten er mensen bij die iets met jouw boek kunnen?

2. De pers

Als je je eigen boek uitbrengt, zul je deze zin vaker horen dan je lief is: “Je moet zorgen dat je op tv komt.” Alsof het zo gemakkelijk is! Ieder programma, iedere krant en ieder tijdschrift bedient een eigen doelgroep. Daar horen regels bij waaraan de redactie zich dient te houden zodat de kijkers en lezers tevreden zijn. Als jouw boek er perfect bij past, zou ik zeggen: ga gauw bij Jinek zitten. Voor alle anderen is het belangrijk om te zoeken naar de media die interesse hebben in jouw specifieke product. Dat is voor beide partijen het prettigst.

3. Social media

Notitie: dit boek is voor alle geïnteresseerden in zelfpublicatie, dus ook voor mensen die nog nooit een online profiel hebben aangemaakt. Mocht jij diegene zijn en je hebt geen idee van social media, vraag dan eens in je lokale bibliotheek naar mogelijke cursussen. Die worden geregeld gegeven in bibliotheken, soms door middel van vragenuurtjes, soms met vrijwilligers die het samen met je doen – juist om iedereen betrokken te houden bij de ontwikkelingen in de maatschappij.
Ik ga je hier dus niet leren hoe je je op social media kunt bewegen, maar ik geef toch een kort overzicht zodat je kunt inschatten welke media je als eerste zult bestuderen.

4. Adverteren

Omdat iedere euro er één is voor de zelfuitgever, zal ik niet snel adviseren om te beginnen met adverteren. Tenslotte hebben selfpublishers niet de budgetten die gevestigde uitgevers hebben en meestal hebben we (nog) niet de bestsellers gepubliceerd die het advertentiebudget kunnen dekken. Adverteren kost flink wat geld terwijl het op korte termijn weinig oplevert.
Toch hoort adverteren wel genoemd te worden in dit boek. Vooral ook, omdat het dankzij social media voor lage bedragen mogelijk is. Om groter te groeien merk je het vanzelf wanneer je op het punt komt waarop adverteren het overwegen waard is. Ik beschouw adverteren zoals mensen over gokken praten: doe het met geld dat je kunt missen.

5. Bijeenkomst

Voor kennismaking met je boek, is het een goed idee om het te koppelen aan een bijeenkomst met geïnteresseerden. Organiseer een leuk feestje, een proeverij of een netwerkbijeenkomst. Een interview met de auteur kan een van de programmaonderdelen zijn. Als het om non-fictie gaat, heb je allerlei mogelijkheden rond het onderwerp dat je behandelt – hierover kun je brainstormen met vrienden of collega’s.

 

Lees ook de blogserie ‘Publiceer jezelf’

Bij het gelijknamige boek

Deel #1: Zo maak je je boek
1.1 Jij en je boek
1.2 De kosten
1.3 De schrijver
1.4 Redactie en correctie
1.5 Vormgeving binnenwerk
1.6 Vormgeving omslag
1.7 Drukwerk

Deel #2: Zo promoot je je boek
Deel #3: Zo verkoop je je boek

Wil je ook weten hoe het moet? Dat lees je in dit handboek voor zelfuitgevers!

Hoe kan ik een uitgever vinden voor mijn boek